Bona
tarda bloggers! avui us volem parlar sobre un tema molt recent, els famosos “informers”.
Per si algú no sap de que va la historia, un informer és una pàgina de Facebook on la gent envia missatges privats a l’administrador
de la pàgina i aquest els publica de forma anònima.
Fa
exactament 10 dies, quatre alumnes de la UAB van tenir la idea de fer l’informer de la universitat, ja que van veure un noi a la biblioteca que els havia
cridat molt l’atenció i van pensar que aquesta seria una bona manera de
trobar-lo o, que si algú tenia una intenció semblant, pogués localitzar la
persona desitjada. La seva finalitat era i és servir com a plataforma intermediària
per facilitar el contacte entre els estudiants. A partir d’aquí la resta d’universitats
de Catalunya van copiar la idea i van fer el seu propi informer, però la cosa no es va quedar així, l’èxit d’aquestes
pàgines de xafarderies va ser tal que, a dia d’avui, ja podem trobar informers d’instituts, pobles, discoteques,
barris, gimnasos, sales d’estudi... Fins i tot a altres països com Itàlia o Taiwan ja han començat a aparèixer
pàgines semblants, inspirades en l’informer
.
Un
dels principals problemes dels informers
és que s’han convertit en un lloc on poder insultar, o discriminar a la gent de
forma anònima. Tot i que la majoria d’administradors d’aquestes pàgines adverteixen
que no es van crear amb aquesta finalitat i que per tant, els missatges “passen
un filtre” abans de ser publicats, s’ha donat més d’un cas on la persona
destinatària del missatge s’ha sentit ofesa o atacada. També hi ha casos on el
destinatari s’ha ofès, sobretot noies, per culpa de missatges amb un nivell de
contingut sexual.
Aquest
missatge extret de “l’Informer de la URV”
és un exemple del tipus de missatge que podria molestar o ofendre al seu
destinatari:
"Desde hace mucho he querido escribirle una canción a alguien muy especial, estas rimas van dirigidas a la chica que me ha robado el corazón. Esta va para ti Andrea:
"Andreeeaaa estas más buena que una peraaaaaa,
Haces primero de picologia
quiero exprimirte como una mandarina
Tus mejillas melocoton
Me dejan a mi bien platanón
Y jugoso como el melón"PD: la he titulado Andrea Tutti Frutti :P "
S’ha
de dir però, que a la majoria d’informers
predominen els missatges romàntics:
"Hola... no acostumbro a ser partidario de estas chorradas pero creo que es la única forma que me queda para conocer a la que creo que es la chica de mis sueños... Ella estudia primero de educaación en el M3 de tardes y estoy mas cerca de lo que te piensas... lo único que se es que se llama Marta y es muy delgadita y entre classe y classe siempre come un bocata... Necesito saber su nombre completo me gusta mucho... Gracias."
També
podem torbar comentaris d’estudiants que comparteixen el seu desacord amb algun
tema de la Universitat:
"Benvolguts estudiants,
em complau fer aquest ecrit per manifestar la meva indignació pel funcionament de la URV. Em sembla molt vergonyós que un exàmen fet el 18 de gener on a hores d'ara no sabem cap nota quan la recuperació és aquest divendres. Crec que tots estem molt cansats i tots tenim coses a fer com ells, però cal que ens facin encara anar més malament del que anem? tinc molta paciència però aquest me és horrible i sembla mentida que no sàpiguen el significat de la paraula "empatia". Ja que nosaltres entenem la seva posició, pero qui ens enten a nosaltres?
Atentament una futura pssicòloga molt cansada!"
(extret
de “l’Informer de la URV”)
A causa dels problemes i les
polèmiques que estan originant aquestes pàgines, els professors de molts
instituts demanen que vigilin molt el contingut que es publica, ja que les conseqüències
podrien ser greus, com per exemple el missatge que va deixar ahir un professor
d’un institut de Gironella a l’informer corresponent de l’IES:
"Benvolgut informer, he aguantat uns quants dies però no puc més. Ets conscient de fins on arriba la teva broma? No sé ben bé que ets. Si ets AC, DB, HI, JK o Querétaro. Jo si que sé que sóc i no me n'amago: Salvador Cardona professor de l'institut preocupat per l'educació dels joves de Gironella.
T'escric a títol personal, no sóc cap representant de l'institut, Puc entendre les crítiques constructives cap al funcionament de l'intitut, puc entendre les rabietes infantils dels nens que volen pujar a l'ascenor o a les escales mecàniques del Corte Inglés, puc entendre que qui no es menja una rosca 'autoenvïi missatges d'amor,... Però el que no puc admetre és l'insult amb cobertura anònima. Has sentit parlar del bulling?
Saps que amb el teu invent estàs donant cobertura anònima a l'acusament personal entre adolescents? Saps la quantitat d'acusament facebookero que han de resoldre els pares amb l'ajuda de l'Institut? Saps com es pot capgirar tot això si hi ha la posibilitat d'escriure anonimament? Saps que algun dels meus alumnes es pot considerar atacat i presssionat per segons quins comentaris? Saps que aquesta pressió en alguns casos ha arribat al suïcidi? Podràs uportar aquesta culpa des de la teva posició de Déu anònim? aps que molts profesionals de l'educació es deixen hores i hores treballant a l'institut i a casa per l'educació dels jove de Gironella? Saps que ha fan amb molt de gust, molta professionalitat i amb condicionss de treball econòmiques minvants? Saps que estàs fomentant un estat d'odi dels alumnes cap als professors, cap al món educatiu? Sap que els feixites dels anys 30 es dedicaven a cremar llibres i qualsevol cosa que sonés a educació? Saps que estas fent una crida a que quatre bojos tirin ous, tomàquets, punxin rodes i ratllin cotxes, disparen amb pistole ni que siguin de joguina (amb metralletes als EUA), als centres escolars? El feixisme té això: els dels despatxos, amagats, agiten les masses amb misatges demagògics, i... quatre ignorantss actuen. No ens podem amagar darrere de l'anonimat. Si algú té una opinió l'ha de mostrar valentament amb el seu nom."
Fins i tot la UAB ha deixat un avís al moodle de la universitat advertint als alumnes.
El passat 22 de gener, el diari La Vanguardia va publicar un article parlant sobre el "boom" que han causat els informers i es va centrar principalment amb el de la UAB, ja que, com hem dit anteriorment, va ser el primer que es va crear. En aquest article les pròpies creadores de la pàgina reconeixen que se'ls ha escapat de les mans.
A continuació us deixem quatre links on podeu trobar més informació sobre els informers:
El passat 22 de gener, el diari La Vanguardia va publicar un article parlant sobre el "boom" que han causat els informers i es va centrar principalment amb el de la UAB, ja que, com hem dit anteriorment, va ser el primer que es va crear. En aquest article les pròpies creadores de la pàgina reconeixen que se'ls ha escapat de les mans.
De moment, el trànsit de missatges continua persistint, el nombre de seguidors va augmentant dia a dia, alguns estudiants han agrait a les creadores de la pàgina de la UAB la creació de l'informer, ja que s'han conegut a través d'ell, i que encara no s'hi hagi atrevit ho podrà fer en persona, oblidant l'anonimat, ala festa oficial que estan organitzant pel dia 31 de gener a la sala Apolo de Barcelona, segons diuen, amb grans sorpreses.
A continuació us deixem quatre links on podeu trobar més informació sobre els informers:
Moltes gràcies per les vostres visites i esperem impacients els vostres comentaris i opinions!!
això dels informers està prou bé, fins q parlen de tu!
ResponEliminaesperem q no es crei mal rotllo, tot i que, segurament s'acabarà tal i com va començar, vaja q d'aquí 4 dies ningú es recordarà!
Només dir que això no acabarà bé, a molta gent se li esta anant de les mans, per molt que diguin que hi ha un filtre i aquestes coses, no se, no m'ho acabo de creure perquè en molts llocs he llegit bastants comentaris de mal gust.
ResponEliminaMoltes gracies pels vostres comentaris, Anònim i Marta González. Aquest fenomen, com molt bé dieu, s'està estenent arreu del món i en algunes localitats catalanes a originat molts problemes. Esperem de bon cor, que continuï sent un espai on trobar "xuminades" i no pas burles o d'altres coses de mal gust.
ResponEliminaGracies :)
Buen texto, Mentes. Un ejemplo de como las tecnologías se pueden utilizar para despistar en lugar de para aprender más y mejor.
ResponElimina